De met een drone gemaakte videoregistratie van tentoonstelling ‘BLOKBUSTER’ in kunstinitiatief PARK is spectaculair te noemen. In de achtergrondmuziek klinken de stadsgeluiden die met de komst van COVID-19 zijn verstomd. In de Tilburgse ruimte zijn er al wekenlang geen bezoekers te vinden. Zoals Roland Sohier (1950) treffend opmerkt: ‘Dit wordt de best gedocumenteerde, slechtst bezochte tentoonstelling ever… – da’s natuurlijk ook weer bijzonder.’
Twee reuzen van beeldhouwer Tom Claassen (1964) staan tot plafondhoogte van kunstinitiatief PARK, gevestigd in een voormalige Tilburgse kapel. Op alle wanden hangen de tekeningen van Sohier. Stil, in horizontale groepering en in hoogteaccenten in de hoeken rondom. We wanen ons in de Jonge Steentijd, waar in de illusie van Prehistorisch gesteente de basale rudimentaire vormen oprijzen als een architectonische ruimte. Muren zijn betekend met dartelende, kolderieke figuren die in lineaire vrijheid over de papieren ruimte dansen. De schaalvergroting die Claassen in zijn beelden hanteert paste ook Sohier in een nieuwe serie werken op papier toe. Kleine schetsjes op gelinieerd papier werden opgeblazen tot nieuwe verhoudingen die eenzelfde achteloze spontaniteit uitdrukken. Omdat de opbouw van de beelden alle mogelijke ruimte in beslag nam, zou Sohier deze pas in een later stadium in gaan richten.
Auteur: Anke Roder
Lees het hele artikel in Atelier # 207 | juli/augustus 2020