Koffie to go en meerminnen: wat hebben die twee met elkaar te maken? Wie op vormgeving en logo’s let, weet wat ik bedoel. Kijk maar eens naar het bekende groene logo van de internationale keten van koffiehuizen uit de Verenigde Staten. Is je ooit opgevallen dat deze vriendelijke, gekroonde dame met lange golvende haren twee vissenstaarten met beide handen omhoog houdt? Misschien niet, want in het huidige logo is ze inmiddels heel sterk gestileerd en zijn de staarten bijna niet meer zichtbaar.
Sinds de eerste versie van het logo uit 1971 (gemaakt door Terry Heckler) heeft ze bijna iedere tien jaar een make-over gekregen. Het koffiebedrijf dat in 1971 in Seattle werd opgericht zocht destijds naar een sprekend en verleidelijk symbool dat past binnen het verhaal van het bedrijf. De naam Starbucks is ontleend aan het beroemde boek Moby Dick en verwijst naar de eerste kapitein van het schip. Seattle is een havenstad en aangezien koffie uit verre streken over zee wordt aangevoerd, leek een symbool uit de zee een logische invulling.
Auteur: Marielle Lassche
Lees het hele artikel in Atelier # 207 | juli/augustus 2020