We zijn hier onderweg in een taxi op Bali. Onze chauffeur Putra is bekwaam en bovendien een gezellige gids. De foto linksboven in het vierluik is het origineel en wil ik graag tekenen. Ik ben alleen niet tevreden over de achtergrond in het autoraam. Na wat zoeken tussen foto’s die tijdens diezelfde rit genomen waren, vond ik een leukere achtergrond. Ik besloot deze erin te photoshoppen. Het rood gepimpte interieur van Putra’s taxi en mijn wat dromerige blik zijn de belangrijkste onderwerpen en dus gebruik ik de gekozen achtergrond hooguit als een richtsnoer.
1. Losse opzet
Begin met een losse opzet van de kleuren. Beslis in dit stadium nog niet te veel over kleur en contrast. Houd wel rekening met de raamstijl dat de achtergrond doorkruist. Zorg ervoor dat de achtergrond vloeiend doorloopt aan beide zijden van het raamstijl. Dit lijkt logisch, maar wordt vaak vergeten.
2. Kleurbevestiging
Na de losse opzet gaan we keuzes maken. Een kleurpotloodtekening wordt het mooist wanneer de kleuren verzadigd worden. Doe dit in verschillende lagen over elkaar, zodat je controle behoudt over de opbouw. Hiervoor is wat moed nodig, omdat verzadigde kleuren lastig te veranderen zijn.
Auteur: Patricia Sierhuis van Roij
Lees het hele artikel in Atelier # 207 | juli/augustus 2020