Wanneer je op reis bent, beweeg je als het ware tussen twee werelden in. Onderweg van A naar B ben je feitelijk nergens. In dit niemandsland tussen vertrek en aankomst raak je los van dagelijkse beslommeringen. Onderweg zijn betekent een prettig soort onthechting die het mogelijk maakt dat je de wereld met andere ogen gaat bekijken. Zo opgevat maakt dat de reiziger de ultieme beschouwer is. Maar hoe leg je die geweldige, ongrijpbare indrukken eigenlijk vast? In deze editie van ‘Oud versus nieuw’ blikken we vanuit het heden terug naar het verleden. Aan de hand van de reisdagboeken van twee zeer uiteenlopende kunstenaars ontdekken we wat hun werk met elkaar verbindt – ondanks de grote afstand in de tijd.
Hoewel het coronavirus ons er momenteel in beperkt, is reizen normaliter snel, goedkoop en gemakkelijk. Iedereen lijkt altijd op pad te zijn. Een eindeloze stroom van vakantiekiekjes, selfies en Instagram-posts tonen toeristische highlights en lokken thuisblijvers naar verleidelijke eindbestemmingen. Toch lukt het zelden om te laten zien wat het echt betekent om onderweg te zijn: diepgevoelde ervaringen en belevenissen laten zich moeilijk in beelden vangen.
Auteur: Caroline Lassche
Lees het hele artikel in Atelier # 207 | juli/augustus 2020