Denkend aan Holland… zie ik eindeloze wolkenluchten die constant veranderen van vorm en kleur. In deze editie van ‘Oud versus Nieuw’ vergelijken we het werk van twee Nederlandse kunstenaars die net iets meer dan honderd jaar van elkaar verwijderd zijn; Mondriaans De rode wolk uit 1907 en de Nimbus-serie van kunstenaar Berndnaut Smilde uit 2017.
KUNSTKLIMAAT
De Nederlandse fascinatie voor wolken en het weer heeft zonder twijfel connecties met de eeuwenlange strijd tegen het water. Vanaf de zestiende eeuw hebben Hollanders door technisch vernuft niet alleen het zeewater maar ook het hemelwater leren beheersen. Dit werd een drijfveer voor de ontwikkeling van het landschap als zelfstandig genre in de zeventiende eeuw. In de
calvinistisch georiënteerde Republiek was kunst niet langer het speelveld van kerk en koning, maar werd het een uitdrukking van Hollandse burgercultuur. Zo ontstond er een nieuw kunstklimaat, waar schilders in een vrije markt met elkaar concurreerden om de gunsten van het koperspubliek. Een van de manieren om op te vallen was door middel van specialisatie. Polders met rechte sloten, molens aan groene oevers en pronte silhouetten van handelssteden aan de horizon maakten van landschapsschilders als Jan van Goyen en Jacob van Ruisdael regelrechte
beroemdheden.
Auteur: CAROLINE LASSCHE
Lees het hele artikel in Atelier # 209 | november/december 2020