Een element vol tegenstrijdigheden. Vuur is van levensbelang, maar ook levensbedreigend; intrigerend, maar verwoestend. Met de aangrijpende beelden van de uit het dak van de Notre-Dame slaande vlammen in het achterhoofd, zou je zeggen dat de kunst er vooral bij vandaan moet blijven. Tenzij vuur een voorwaarde voor de totstandkoming is. Houtskool is immers een van de oudste tekenmaterialen en ligt aan de basis van het potlood.
De transformatie van hout naar houtskool, dat in samengeperste vorm het grafiet van een potlood vormt, om vervolgens te worden doorontwikkeld tot grafeen. Dergelijke ontwikkelingen, die nauw samenhangen met onze kennis, onderzoekt Alexandra Hunts (Lviv, Oekraïne 1990). ‘Het maken van vuur is een van de eerste en belangrijkste uitvindingen van de mens. Het staat aan de basis van onze beschaving. De veranderingen die optreden door het vergaren van kennis vormen een belangrijk onderwerp in mijn werk. Nadat we vuur leerden maken, ontdekten we ten tijde van de industriële revolutie het potlood en inmiddels wordt in het huidige digitale tijdperk uit hetzelfde materiaal grafeen ontwikkeld. Dat is licht, dun en geleidend en kan daardoor gebruikt worden voor allerlei toepassingen: het materiaal van de toekomst.’
Auteur: MEREL VAN DEN NIEUWENHOF
Lees het hele artikel in Atelier #211 | maart/april 2021