Het thema van deze wedstrijd bleek een welhaast onuitputtelijke bron van inspiratie voor de vele inzenders. De jury mocht zich verheugen op een groot aantal leuke en creatieve interpretaties en deze waren veelal van uitstekende kwaliteit. Opvallend: wellicht heeft het iets te maken met de imposante skyline van de prachtige havenstad want verrassend veel inzendingen kwamen uit Rotterdam!
EERSTE PRIJS
De eerste prijs is een aquarel gemaakt door Henk Siepel. Hij heeft vistuig gebruikt om een interessant spel van lijnen en kleuren te schilderen die de kijker op zoek laat gaan naar orde in chaos. De compositie is onweerstaanbaar. Het is knap dat Henk deze wirwar rustig heeft weten te houden zonder gebruik te maken van een te groot contrast. De kleuren zijn mooi en sterk, maar nergens druk of overheersend. De kleine lijnen van het onderliggende visnet zijn razendknap geschilderd waarbij suggestie meer doet dan duidelijkheid.
Henk Siepel, Vistuig, aquarel op papier, 50 x 65 cm.
TWEEDE PRIJS
De tweede prijs gaat naar Wim Otte. Hij heeft het Zuidplein van Rotterdam gebruikt als inspiratie voor dit abstracte werk in olieverf. De compositie
is prachtig en de grafische aard van het werk, dat sterk op een topografische kaart lijkt, is qua kleur en uitvoering bijzonder goed geslaagd. Hij combineert het herkenbare tot iets geheel nieuws – zag Google Maps er maar zo uit!
Wim Otte, Zuidplein Rotterdam, olieverf op doek, 60 x 80 cm.
DERDE PRIJS
De derde prijs gaat naar Marianne van Dijk. Zij verrukte ons met dit uitstekende werk van een mooie vrouw, uitgevoerd in olieverf en bladgoud. De dame kijkt iets weg van de toeschouwer, maar de vogel houdt ons scherp in de gaten. De techniek die Marianne laat zien is vaardig en de achtergrond met grafische elementen complementeert de compositie prima. De kleuren zijn volgens Marianne geïnspireerd op het verenkleed van de vogel. Dit is volgens ons een uitstekende keuze gebleken!
Marianne van Dijk, Kleurenspel, olieverf en bladgoud op linnen doek, 50 x 70 cm.
TEKST: PATRICIA EN DENNIS SIERHUIS VAN ROIJ
Lees het hele artikel in Atelier #217 | maart/april 2022