In een portret draait alles om huid en haar: het gezicht en het haar moeten de juiste kleuren krijgen om tot een goede gelijkenis met de geportretteerde te komen. Hierbij luistert alles heel nauw. Iedere afwijking in de vorm of plaatsing van de diverse onderdelen van het gezicht kan deze gelijkenis al verstoren. Veel oefenen helpt daarbij, zoals in deze studie in olieverf van een portret ‘en profil’.
1. Potloodtekening
In de eerste fase is het belangrijk om een zorgvuldige potloodtekening te maken. Deze is met een gum eenvoudig te corrigeren en geeft tijdens het schilderen veel houvast voor de plaatsing van onder meer de ogen, neus, mond en het oor.
2. Juiste toonwaarde
Het model zit in dit geval tegen een grijze achtergrond geposeerd. Om later tot de juiste toonwaarde van de kleuren te komen, zet ik deze grijze achtergrond er eerst losjes in. De losse toets contrasteert later mooi met de precies uitgewerkte delen van het schilderij.
Auteur: Menno Balm
Lees het hele artikel in Atelier # 206 | mei/juni 2020