Voor haar nieuwe monumentale installatie Amo a la Reina (‘Ik houd van de Koningin’) pendelde Raquel van Haver heen en weer tussen Nederland en Colombia, haar geboorteland. De reeks schilderijen is een eerbetoon geworden aan de sociale leiders onder Colombiaanse vrouwen. Want terwijl zij vechten voor verbetering van hun omstandigheden, moeten ze soms vrezen voor hun leven. Raquel vertelt over haar project en haar werkwijze.
Hoe is Amo a la Reina tot stand gekomen?
‘Ik deed onderzoek naar de positie van vrouwen in Colombia, en dan vooral naar de sociale leiders onder deze vrouwen. Colombia komt uit een langdurige burgeroorlog, er zijn heel veel mensen verdwenen. Veel vrouwen staan alleen aan het hoofd van een gezin en proberen het land stukje bij beetje weer op te bouwen. In de grote steden gaat dat redelijk, maar meer landinwaarts worden ze heel erg tegengewerkt – er is veel corruptie – en moeten deze vrouwen vaak vrezen voor hun leven. Van een vriend uit Colombia, die samenwerkt met deze sociale leiders, kreeg ik op een gegeven moment bijna dagelijks appjes met het bericht dat er wéér een vrouw was vermoord. Toen dacht ik: hier moet ik iets mee, daar moet ik heen, daar wil ik werk over maken, erover schrijven, vooral omdat hier in Nederland niets over bekend is. Vijf maanden lang ben ik tussen Nederland en Colombia heen en weer gevlogen, om onderzoek te doen, en van daaruit ben ik gaan werken. Ik had heel veel foto’s gemaakt, interviews gedaan en verhalen verzameld, en dat bracht me op het idee een ode aan deze vrouwen brengen.’
Auteur: MONIEK SPAANS
Lees het hele artikel in Atelier #211 | maart/april 2021