2020 was een vreemd jaar. We werkten zoveel mogelijk thuis, konden geen verre reizen maken en zagen onze dierbaren te weinig. Maar het was ook een jaar van vele wandelingen – mét schetsboek – en dan loop je soms tegen ‘een juweeltje’ aan. Het beeld van deze twee oude mensen, wandelend in het park raakte me diep. Dit móest ik vastleggen!
1. Ondergrond en schets
Zo’n situatie als deze zou je normaliter van een foto schilderen, de mensen blijven immers niet voor je poseren. Toch heb ik ter plaatse een aantal schetsen gemaakt van de situatie. Vlot op een envelop die nog in mijn tas zat, gewoon om ‘feeling‘ met het onderwerp te krijgen. Een van deze schetsen gaan we gebruiken. We geven het doek een eerste laagje van met water verdunde warm gele acrylverf. Je bent nu het wit van je doek kwijt en dat schildert fijner.
2. De schets op doek
Verdeel de schets in acht delen en zet hem deel voor deel met houtskool over op doek. Met verdunde acrylverf (ultramarijn, gebrande omber en water) teken je de schets nog eens na, ook de eerste contrasten kun je hiermee aangeven. De rest van de houtskool neem je op met een kneedgummetje, zodat deze niet in de olieverf gaat vlekken.
Auteur: CATHERINE GATHIER
Lees het hele artikel in Atelier # 210 | januari/februari 2021