Denkend aan Holland zie ik een Noordzeestrand met wilde branding. Schuimkoppen op rollende golven. Je hoort het water, ruikt de wind, proeft de zee en weet weer waarom al je zintuigen meedoen op deze fantastische plek.
1. Materiaal
Houd het simpel. Paletmessen zijn er in vele vormen en maten, maar begin met de simpele troffelvorm. Met paletmes werk je niet heel zuinig, maar dat
geeft je werk uiteindelijk een mooi impasto. Een vrij dikke glazen plaat is een handig palet om op te mengen en is na afloop weer makkelijk schoon te
maken.
2. Het begin
We schilderen op een schilderdoek voorbewerkt met zwart gesso. Anders dan op een wit doek zie je gelijk wanneer je de verf te schraal aan brengt. Meng twee kleuren, één voor de lucht en één voor de zee. Dit bepaalt de horizon en deze moet recht en netjes zijn. Niets is verontrustender dan een scheve horizon in een zeelandschap. Zodra dat precieze klusje erop zit, gaat de rest wat intuïtiever.
Auteur: DENNIS SIERHUIS VAN ROIJ
Lees het hele artikel in Atelier # 209 | november/december 2020