Vanaf een hoog standpunt zie je vaak de mooiste vergezichten. De grote afstand tot de horizon die daar te zien is, levert een veel groter bereik van kleur op dan bij een onderwerp dichtbij. Vooral ver weg erbleken de kleuren tot fraaie, koele tinten van allerlei soorten blauw. Dit ‘atmosferisch perspectief’ biedt een mooie gelegenheid om met een grote variëteit aan kleuren het verschil tussen dichtbij en ver weg weer te geven, zoals in dit uitzicht vanuit een hoog raam op een Limburgse heuveltop.
1. Het raam
Hoewel in dit schilderij kleur het belangrijkste middel is om diepte mee te suggereren, is het in de eerste fase belangrijk de constructie van het raam in correct lineair perspectief te tekenen. Let daarbij op dat de horizon en het verdwijnpunt op de goede plaats worden gezet. Ook de bakstenen schikken zich naar het perspectief.
2. Ondertekening
Het uitzicht bestaat uit een groot aantal bomen. Dat kan best ingewikkeld zijn om weer te geven. Het is daarom zinvol eerst een vrij uitgebreide ondertekening te maken. Naast de grootte, vorm en plaats van de bomen geef ik hierin ook meteen al de schaduwpartijen aan.
Auteur: MENNO BALM
Lees het hele artikel in Atelier # 208 | september/oktober 2020