Deze zomer sprak ik een kunstenaar in Frankrijk. Ze vertelde mij dat het echt verboden is om zwart en wit te gebruiken in de pastelkunst. Ik vraag mij dan verbaasd af waarom de meeste doosjes pastelkrijt dan wel witte en zwarte krijtjes hebben. Ja, het gebruiken van zwart pastelkrijt is een uitdaging; het kan gemakkelijk andere kleuren grauw maken. Maar dat stralende wit, het is toch een verrijking om licht te brengen in een tekening? In dit artikel laat ik zien dat een indruk van wit en zwart ook kan ontstaan door kleur te gebruiken.
1. Gewoon wit
Op gewoon wit tekenpapier teken ik met houtskool een opzet van de kop van een koe. Deze koe ontmoette ik bij boerderij Noorderhoeve te Schoorl.
Wanneer je op gewoon tekenpapier wilt tekenen met pastelkrijt, zoek dan wel naar een papier dat niet al te glad is. En als het kan, neem dan papier dat zwaarder is dan 150 gr/m2. Dat werkt gemakkelijker, fijner. Kijk altijd naar de richting van de lijnen. De richting van de neus is net iets ander dan de richting van de kaak. Dat helpt om alles in proportie te krijgen.
2. Wit weg
En nu bedek ik bijna al het wit van het papier met kleur. Niet willekeurig, wel met voorbedachten rade. Daar waar straks de vacht ‘wit’ zal moeten gaan lijken komen de gele en blauwe kleuren. Daar waar de vacht de indruk van zwart zal krijgen, komen warme aardetinten. En die veeg ik voorzichtig uit met een schone doek, zonder dat de kleuren te veel door elkaar gaan. Nadat ik het heb uitgeveegd, haal ik de oorspronkelijke schets weer op met houtskool door nogmaals de contouren te tekenen.
Auteur: LOES BOTMAN
Lees het hele artikel in Atelier # 209 | november/december 2020